Elkem Bremanger: Millioner i støtte til grønt prosjekt
Elkem er tildelt 4,4 millioner kroner i støtte fra Enova for å utvikle teknologi som kan muliggjøre nye, grønne verdikjeder basert på uutnyttet hydrogen fra selskapets silisiumproduksjon i Bremanger i Norge, skriv dei i ei pressemelding.
Elkem har i dag et overskudd av hydrogen fra produksjonen av silisiumproduktet Silgrain ved selskapets virksomhet i Bremanger i Norge. Hydrogenet er av god kvalitet, og i samarbeid med SINTEF jobber selskapet for å bedre utnytte denne ressursen. Ved å tørke ut og komprimere hydrogenet kan dette bli et salgbart produkt som kan benyttes som drivstoff i person- og tungtransportmarkedet, samt innen skipsfart.
– Støtten til dette prosjektet er gitt gjennom vår støtte til tematiske satsinger i industrien, og er et godt eksempel på utnyttelse av energiressurser som ellers ville gått til spille. Om dette prosjektet lykkes kan det bane vei for andre industribedrifter som i dag har lignende potensielle ressurser de ikke får utnyttet, sier markedssjef for industri Oskar Gärdeman i Enova.
120 tonn hydrogen i året
Foreløpige beregninger viser at det kan være mulig å hente ut i underkant av 120 tonn hydrogen i året. Det er nok til å drifte 800-1.000 hydrogenbiler eller én hydrogenferje.
Lønnsomheten i prosjektet vil avhenge av god utnyttelse av anlegget, mengden solgt hydrogen, samt fraktkostnader og salgspris for hydrogenet. En potensiell investering er anslått til NOK 15 millioner, inkludert en hovedstudie i 2021 og mulig realisering i 2022.
– Hovedproduktene til Elkem Bremanger er silisium og ferrosilisium, men vi har også lang tradisjon for å utvikle nye verdikjeder og sirkulær økonomi er viktig for oss. På midten av 80-tallet startet vi salget av Microsilica, et tidligere overskuddsprodukt som i dag bidrar til betydelig omsetning som tilsetningspulver i betong og mørtel. Nå ønsker vi å gjøre det samme med et overskudd av hydrogen for å redusere utslipp og gi økte inntekter. På lengre sikt kan man også tenke seg at transport til og fra Bremanger kan bruke hydrogen som drivstoff, sier Arne Werge-Olsen, verkssjef ved Elkem Bremanger.
Werge-Olsen understreker at markedet både for hydrogenkjøretøy og hydrogen fortsatt er i en tidlig fase.
Betydelige utslippskutt
– Prosjektet kan bidra til betydelige utslippskutt ved å kunne inngå som en del av en fremtidig hydrogeninfrastruktur på Vestlandet, sier Kristin Svardal, programansvarlig i Arena Ocean Hyway Cluster, som har vært engasjert som prosjektleder av Elkem Bremanger.
Den norske regjeringen la i juni frem sin hydrogenstrategi, hvor den slår fast at hydrogen er en energibærer som kan bidra til å redusere utslipp og til å skape verdier for norsk næringsliv. Et viktig mål er å øke antall pilot- og demonstrasjonsprosjekter i Norge, gjennom å bidra til og støtte teknologiutvikling og kommersialisering.
– Dette er et viktig prosjekt som på sikt kan bidra til etablering av en landsomfattende infrastruktur for hydrogen, som vil gi store utslippsreduksjoner i transportsektoren. Hydrogenressursen ved Elkem Bremanger skiller seg ut ved at man allerede i et tidligmarked, med et begrenset antall sluttbrukere av hydrogen, kan oppnå en hydrogenpris som er konkurransedyktig med fossilt drivstoff for bruk i transport, sier markedsdirektør Steffen Møller-Holst i SINTEF.
Ifølge SINTEF, er Elkem Bremanger godt egnet med tanke på å bygge opp infrastruktur og en ny kostnadseffektiv verdikjede.
– Elkem kan på denne måten bidra til løsninger for utslippsfri transport som er nødvendig for å realisere lavutslippssamfunnet, sier Møller-Holst.
Om Elkem
Elkem ble grunnlagt i 1904 og er en av verdens ledende leverandører av silisiumbaserte materialer. Selskapets virksomhet dekker hele verdikjeden fra kvarts til spesialiserte silikonprodukter i tillegg til produksjon av ferrosilisium og karbonmaterialer. Elkem er notert på Oslo Børs (ticker: ELK) og har hovedkontor i Oslo. Selskapet har over 6.700 ansatte med 31 fabrikker og et utbredt nettverk av salgskontorer over hele verden. I 2019 omsatte Elkem for 22,7 milliarder kroner. For mer informasjon, vennligst se www.elkem.com.
Spørsmål?
Har du spørsmål eller kommentarar til denne saka? Ta gjerne kontakt.