Lanserer elektrisk redningsbåt

Evoy og VIKING Norsafe lanserer det som trolig er verdens første elektriske redningsbåt.


VIKING Norsafe har lansert en ny redningsbåt med 100% elektrisk motorkraft. Båten er utstyrt med en helelektrisk utenbordsmotor produsert av Florøbedrifta Evoy!

En bastion innen maritim sikkerhet

Da danske VIKING overtok norske Norsafe i 2018 ble 60 års erfaring med å utvikle sikkerhetsløsninger for offshore og maritim næring samlet i et selskap. VIKING Norsafe produserer allerede elektriske livbåter for flere kunder. Evoy har produsert motoren til den nye, elektriske redningsbåten som nå blir lansert. Båten har fått navnet E-Mako-655.

 

 – Vi er veldig spente på samarbeidet med VIKING. De er en bastion innen maritim sikkerhet, og vi er stolte og ydmyke over at de har valgt Evoy til å demonstrere for resten av bransjen at elektrisk er en levedyktig løsning allerede i dag, sier Leif A. Stavøstrand, medgründer og administrerende direktør i Evoy.

Leif Stavøstrand, administrerende direktør i Evoy, er spent på samarbeidet med VIKING Norsafe. Foto: Evoy.

 
 

Evoy produserer både innenbords og utenbords el-motorer for båtindustrien, lanserte sin første motor i 2019 og kom nylig med en utenbords elmotor med 300 hk.

Elektrisk er mer forutsigbart

VIKING Norsafe mener det er på tide at også redningsbåter leveres med elektrisk drivkraft, selv om dagens internasjonale regelverk foreløpig ikke tillater dette.

– Elektrisk er mer forutsigbart, krever mindre vedlikehold og er bedre for miljøet. På samme måte som en livbåt, kan redningsbåter ofte bli stående i lengre perioder uten å bli brukt. Bensin- og dieselmotorer vil da ha en større risiko for å ikke starte når du først trenger den, enn en elektrisk motor, sier Erik Mostert, leder for forskning og utvikling i VIKING Norsafe.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Den nye redningsbåten E-Mako-655 har motor fra Evoy. Foto: Sønnavind Drone og Boligfoto.

 

 Utfordrer regelverket

Redningsbåten ligger i disse dager til havn i Arendal, der VIKING Norsafe bruker den som demonstrasjonsbåt til interesserte aktører i bransjen. Bruk av redningsbåter er regulert av IMO (International Maritime Organization) og den såkalte SOLAS-konvensjonen, og dagens regelverk sier at en redningsbåt skal ha minst én forbrenningsmotor.

– Vi ønsker å utfordre dette regelverket, fordi vi mener det er foreldet. Vi regner ikke med å få gjennomslag med det første, men tror det på sikt vil være umulig å overse de åpenbare fordelene elektriske motorer tilbyr, sier Mostert.

Denne høsten gjennomfører også DNV omfattende sikkerhetstester av E-Mako-655.

Evoy er en medlemsbedrift i Hub for Ocean.


Hei!

Har du spørsmål eller kommentarar til denne saka? Ta gjerne kontakt.

 

Siri Odijk Solbakken

Kommunikasjonsrådgjevar
+47 977 53 065
E-post

Gasta Design

Vi skaper lønnsame nettsider basert på Squarespace, og utviklar gjerne din visuelle identitet eller hjelper deg med digital markedsføring.

Forrige
Forrige

5 kjappe med Kristin Svardal

Neste
Neste

4 gode grunner til å delta på Nettverkssamling