Enova støttar fem hydrogenprosjekt: Eit steg mot berekraftig skipsfart
Fem prosjekt for hydrogenproduksjon fekk i går støtte frå Enova. Initiativet skal fungere som eit springbrett for hydrogen som drivstoff i norsk skipsfart, og markerer eit viktig steg mot etableringa av Noregs første fungerande hydrogenverdikjede.
Målet med Enova si støtte er å gjere hydrogen til eit meir tilgjengeleg og økonomisk berekraftig drivstoff over tid.
— Prosjekta som no får støtte, vil bli del av eit nettverk av hydrogenprodusentar langs norskekysten, frå Slagentangen i sørøst til Bodø i nord, seier Nils Kristian Nakstad, administrerande direktør i Enova. Dette vil gjere hydrogen meir tilgjengeleg for aktørar som ønskjer å satse på berekraftig skipsfart.
Blant prosjekta som har fått støtte er HYDS, som har blitt tildelt totalt 386 millionar kroner til prosjekta HyFuel i Florø og Kaupanes Expansion Project i Egersund, gjennom Enovas program for hydrogenproduksjon til maritim transport innan 2027.
— Eg er utruleg stolt over teamet som har arbeidd saman på desse søknadene, og vi er klare for ei utviding av Kaupane Hydrogen og ei realisering av HyFuel-produksjonsanlegget. Det gode samarbeidet mellom eigarane i begge prosjekta vil no bli vidareført, leia av HYDS, gjennom planleggings-, byggje- og driftsfasen, seier Thor Henrik W. Hagen, dagleg leiar i HYDS.
Støtta betyr mykje for HYDS
Når han reflekterer over verdien av tilskotet, kommenterer Hagen: — Dette er svært positivt for utviklinga av industrien, den maritime sektoren og for oss som selskap. Det Enova gjer no, er fantastisk, dei gir støtte både til produksjon og bruk av hydrogen. For oss betyr det mykje å kunne auke produksjonen vår ved Kaupanes Hydrogen og etablere produksjonen ved det viktige knutepunktet HyFuel i Florø. Vidare ser vi at marknaden veks, med mange aktørar, og tilskotet bidreg til at vi kan knyte kontakt med kundane.
Hagen legg til at dette også betyr mykje for eigarane av prosjektet og understrekar verdien av samarbeid:
— Vi utviklar HyFuel-anlegget saman med Fjord Base og Sogn og Fjordane Energi, medan Kaupanes Utvidingsprosjekt i Egersund inkluderer Dalane Energi og Eigersund Næring og Havn KF.
Eigarane er stolte over utviklinga
Ole Schanke Eikum og teamet rundt HyFuel er svært glade for støtta.
— HYDS kom inn på eigarsida i HyFuel våren 2024, og det er svært tilfredsstillande å sjå at prosjektet no er vidareutvikla og styrka slik at det igjen får støtte frå Enova for å etablere hydrogenproduksjon på Fjord Base. Enova legg no vekt på å samordne støtta både til produksjon og bruk av hydrogen, noko som er avgjerande for å realisere hydrogenverdikjeda.
Fjord Base starta HyFuel-prosjektet fordi tilgang på hydrogen som drivstoff kan gi positive ringverknadar for den maritime aktiviteten i Florø, redusere klimagassutslepp og skape arbeidsplassar lokalt.
— Vi skal bidra til at HyFuel-prosjektet lukkast med det vi kan best: utvikling og drift av hamner, teknisk infrastruktur og industriområde, avsluttar Eikum.
Dagleg leiar i Nyvinn (SFE), Roger Flølo, seier at dette kan gi betydelige lokale ringverknader og jobbmoglegheiter i Florø.
— Tildelinga løysar ei stor usikkerheit i prosjektet, og gjer det mogleg å vidareføre detaljert planlegging av anlegget. Byggjefasen vil strekke seg over fleire år, og skape mange arbeidsplassar både under bygginga og i den pågåande drifta av anlegget. Hydrogenproduksjon vil også gi biprodukt som oksygen og varme, som andre bedrifter i området kan nytte, slik at eit hydrogenanlegg kan bidra til verdiskaping i andre næringar òg, seier Flølo.
Det har vore eit givande samarbeid så langt, med ein proaktiv gruppe prosjektpartnarar og eit felles fokus på berekraftige og heilskaplege løysingar:
— Som ein del av prosjektpartnaranes berekraftstrategiar, vil HyFuel utvikle og bidra til lokal industriell symbiose og sirkulær økonomi. Dette blir gjort, mellom anna, ved å tilby biprodukt frå hydrogenproduksjonen, oksygen og varme, til Havlandet sitt anlegg på nabotomta, seier prosjektleiar i HyFuel, Odd Peter Ørjasæter (HYDS). Vidare er det avgjerande at prosjektet er støtta av solide eigarar, har sentral plassering, og har reservert straum. Dette gjer HyFuel-prosjektet i Florø til eit viktig maritimt knutepunkt og no òg ein del av Noregs hydrogenstrategi, seier han.
Ny verdikjede i utspring
Kristin Svardal, dagleg leiar i Hub for Ocean og Ocean Hyway Cluster, følgde spent med på Enovas sending og er glad for at vi no ser ei ny verdikjede ta form.
— Tilskotet frå Enova i forrige veke er eit viktig milepæl for bruken av grønt hydrogen i shipping! Denne tildelinga, saman med Enova sin støtte til fartøy tidlegare i år, vil forhåpentlegvis vere nok til å sparke i gang marknaden. Den maritime sektoren står for ein milliard tonn CO₂-utslepp årlig på globalt nivå. Som ein maritim nasjon er det avgjerande for oss å etablere fungerande hydrogen- og ammoniakkverdikjeder på strategiske stadar langs norskekysten, til prisar som gjer energiskiftet mogleg, seier ho.
Enovas satsing siste året har gjeve støtte til både hydrogen og ammoniakk i fartøy, og no òg til hydrogenproduksjon for maritim transport.
Biprodukt frå desse anlegga kan òg bidra til å styrkje eksisterande industriar og utvikling av nye næringar i regionane. Slike prosjekt har mange ringverknadar i tillegg til å kutte utslepp. Dette er noko klynga arbeider tett med industrien for å utforske.
Har du spørsmål eller kommentarar til saka? Ta gjerne kontakt!
Karoline J Vågsholm
Communications Manager
+47 920 55 369
karoline.vagsholm@oceanhywaycluster.no
LinkedIn